wtorek, 12 maja 2020

Tego mi brakowa艂o! | "Extraction"

Czasami wymy艣lanie tytu艂贸w jest najtrudniejsze 馃槵馃槄. 

O filmie dowiedzia艂am si臋  z Instagrama, albo Facebook'a kana艂u na YouTube Dafuq. Z pocz膮tku ten tytu艂 zignorowa艂am, ale potem zobaczy艂am fragment, zaintrygowa艂o mnie to wi臋c wyszuka艂am sobie pe艂ny trailer. A gdy ju偶 go obejrza艂am, to powiedzia艂am do siebie "To b臋dzie zajebisty film". 

Og贸艂em od czasu, kiedy przesta艂am ogl膮da膰 telewizj臋, to i przesta艂am ogl膮da膰 filmy akcji, no i og贸lnie filmy. Filmy ogl膮dam g艂贸wnie w kinie jak si臋 na co艣 w ko艅cu wybra艂am, a tak to mo偶e par臋 razy obejrza艂am co艣 w telewizorze, czy komputerze. Bardziej ogl膮da艂am swoje seriale. Kiedy wybieram si臋 do kina to najcz臋艣ciej wybieram filmy Sci-Fi, Fantasy, czy nawet wojenne, bo jako tako nie widzia艂am jakiegokolwiek filmu akcji, kt贸ry m贸g艂 mnie zainteresowa膰 i bym na niego posz艂a. Tak wi臋c troch臋 zapomnia艂am o tym gatunku. A to w艂a艣nie od niego zaczyna艂am swoj膮 przygod臋 z filmami, to od film贸w akcji zacz臋艂am ogl膮da膰 filmy. Jara艂y mnie ju偶 jako dziesi臋cio, jedenastolatk臋 jak w nich si臋 bili strzelali i tak dalej. Ogl膮da艂o si臋 wtedy takie "Desperado" na przyk艂ad. A teraz ju偶 dawno przemin臋艂y czasy, gdzie ja ca艂y czas siedzia艂am przed telewizorem, zna艂am ca艂膮 ram贸wk臋 wszystkich stacji na pami臋膰 i wiedzia艂am gdzie jaki film b臋dzie puszony. 

Po obejrzeniu traileru do "Extraction" wzi臋艂o mnie znowu na wspomnienia, na kt贸re jestem ostatnio podatna i przypomnia艂y mi si臋 tamte czasy i dosz艂o do mnie, 偶e ja dawno nie ogl膮da艂am tego gatunku filmu u w sumie to si臋 st臋skni艂am, za tymi walkami, strzelaninami, wybuchami i tego typu rzeczami. 

Jak wpisa艂am w Google tytu艂 filmu, 偶eby sprawdzi膰 jak go ludzie oceniaj膮 t臋 produkcj臋, to prawie bym pomin臋艂a go przez ten polski tytu艂, kt贸ry potem mnie roz艣mieszy艂. Naprawd臋, czasami powinni si臋 powstrzyma膰 od t艂umaczenia i nadawania filmom polskich tytu艂贸w, bo w niekt贸rych przypadkach to nie dzia艂a. Ja i tak u偶ywam tych angielskich. 



"Extaction" jest prostym filmem, ma prost膮 fabu艂臋 i ma by膰 czyst膮 rozrywk膮. Jak kto艣 szuka czego艣 ambitniejszego, no to nie koniecznie tutaj, ale jak kto艣 chce bijatyki i strzelanie, to to jest opcja dla niego. W艂a艣nie w tej prostocie tego filmu jest urok. Nie trzeba my艣le膰 jako艣 za bardzo nad tym, co si臋 dzieje, nie musisz by膰 skupiony, 偶eby czego艣 wa偶nego nie przeoczy膰. Po prosu ogl膮dasz rozw贸j sytuacji, kt贸r膮 ci przedstawiono. Jest wst臋p, rozwini臋cie i zako艅czenie. 

Tre艣膰 "Extraction" jest prosta. Nasz g艂贸wny bohater, Tyler Rake, najemnik, podejmuje si臋 zadania przej臋cia ch艂opca, kt贸ry jest synem barona narkotykowego siedz膮cego w wi臋zieniu, a kt贸ry jest zak艂adnikiem konkurencji ojca. Jednak nie idzie wszystko zgodnie z planem i Rake mimo rad o przerwaniu misji, kontynuuje sw膮 prac臋. 

Nim obejrza艂am ten film, spodziewa艂am si臋 bana艂u, kt贸ry b臋dzie mia艂 jak膮艣 fabu艂臋, a w wi臋kszo艣ci to b臋dzie bijatyka, strzelanina i tak dalej, z szybkimi uj臋ciami, z szybkimi ci臋ciami, gdzie wszystko b臋dzie si臋 szybko dzia艂o. Tak podobnie to innych tego typu film贸w. Ale jednak tw贸rcy "Extraction" podeszli do robienia tej produkcji troch臋 inaczej i nie poszli na 艂atwizn臋. 

Sceny z dialogami mia艂y ci臋cia, wiadomo, ogl膮daj膮cy powinien widzie膰 posta膰, kt贸ra si臋 wypowiada oraz jej mimik臋 twarzy, czy gesty, 偶eby zrozumie膰 dan膮 posta膰, 偶eby co艣 w niej wypatrze膰, wyrobi膰 jakie艣 zdanie na jej temat lub po prostu si臋 z ni膮 zapozna膰. Za艣 przy grubszych akcjach, przy d艂u偶szych momentach, to mi nie藕le zaimponowali. Zrobili co艣 na wz贸r jednego uj臋cia. Czyli, na przyk艂ad, scena gdzie Rake z ch艂opakiem wsiadaj膮 do auta, 偶eby ucieka膰, a kamera idzie razem z nimi, potem pod膮偶a za samochodem, a gdy nie ma przejazdu, razem z nim cofa i ponownie jedzie do przodu. Najbardziej urzek艂a mnie, chyba najd艂u偶sza tego typu scena, gdzie kamera p艂ynnie przechodzi艂a od Rake'a i ch艂opaka do tych z艂ych, zwinnie przechodz膮c po budynku w kt贸rym dzia艂a si臋 akcja, przez drzwi, okna, balkony, poprzez r贸偶ne mieszkania w kt贸re wchodzili, klatki schodowe pod膮偶aj膮c za konkretnymi postaciami. Podoba艂o mi si臋 to, jak kamera 艣ledzi艂a Rake'a, potem skierowana na przyk艂ad na jakie艣 drzwi, robi艂a przej艣cie i widzieli艣my tych z艂ych, a potem znowu przej艣cie w jakim艣 oknie i znowu widzieli艣my co robi Rake. B臋d膮c przy jednej ze stron dobre by艂o to, 偶e nie wiedzia艂e艣 co si臋 zaraz stanie i na przyk艂ad patrz膮c perspektyw膮 tych z艂ych, nie wiedzia艂e艣 co si臋 wydarzy, a Tyler Rake zaskakiwa艂 nie tylko swoich przeciwnik贸w, ale i ogl膮daj膮cego. To jedno uj臋cie oczywi艣cie nie by艂o jak w filmie "1917", ale by艂o 艣wietnie zrobione i jak na film akcji robi艂o wra偶enie. 




Dobr膮 rzecz膮 w "Extraction" by艂y jeszcze sekwencje, choreografie walk. Ja czerpa艂am przyjemno艣膰 ogl膮daj膮c je. Si臋 nawet emocjonowa艂am. By艂y dobrze zrobione. Czasami w filmach wida膰, 偶e te walki nie s膮 prawdziwe, wiadomo, to tylko filmy, ale wiadomo te偶 to, 偶e jak co艣 wygl膮da realistycznie, to cz艂owiek lepiej to odbiera, robi to na nim lepsze wra偶enie, dlatego ja mia艂am satysfakcj臋 ogl膮daj膮c te dobrze zrobione, dopracowane sceny walk w tym filmie. Dodatkowo, jak dobrze si臋 zorientowa艂am, to Chris Hemsworth wcielaj膮cy si臋 w posta膰 Tylera Rake'a, wszystkie te akrobacje robi艂 sam i zrobi艂 dobr膮 robot臋. Z tego co widzia艂am, to w wielu produkcjach aktorzy graj膮ce g艂贸wne role mieli swojego dublera od kaskaderki, kt贸ry robi艂 za niego hardcore'ow膮 robot臋 i wida膰 by艂o to na filmach, w艂a艣nie te szybkie ci臋cia, robienie tak, 偶eby twarzy dublera nie by艂o wida膰, a wiadomo jak si臋 co艣 dzieje bardzo szybko, to nie zwr贸ci si臋 uwagi, 偶e to nie aktor. A tu, ca艂膮 robot臋 robi艂 aktor, co daje tego rzeczywistego wygl膮du. Mo偶na si臋 przyjrze膰 postaci podczas walki, czy inne emocje. Wida膰 reakcj臋 na jakie艣 ma艂e zadrapanie, czy oberwanie no偶em, albo pi臋艣ci膮. G艂贸wnie spotykam si臋 z tym, 偶e g艂贸wny bohater jest twardzielem i jakie艣 tam ma艂e rozci臋cie jego sk贸ry no偶em nic na niego nie robi. I w艂a艣nie Chris Hemsworth pokazywa艂 mimicznie to, 偶e kto艣 rozcina艂 jego postaci sk贸r臋 no偶em, czy jak by艂 postrzelony, to wida膰 by艂o grymas b贸lu w jakich艣 tam sytuacjach. Cz臋sto w filmach bohater zapomina, 偶e przed chwil膮 dosta艂 kupk臋 w rami臋 i jakby go to w og贸le nie bola艂o. 



Fajnie by艂o zobaczy膰 Chrisa Hemswortha w innej roli, ni偶 w roli Thora. No nie ogl膮da艂em filmu "Men In Black" z jego udzia艂em z pewnych powod贸w, a na filmy z jego udzia艂em jako艣 si臋 nie napatoczy艂am, nawet w czasie gdy ca艂y dzie艅 przed telewizorem siedzia艂am, a przegl膮daj膮c jego filmografie to w艂a艣ciwie nie ma czego艣, co by zwr贸ci艂o moj膮 uwag臋. Jako Thor mi si臋 podoba艂, no mo偶e pomijaj膮c drugi film, jako Tyler Rake te偶 mi si臋 podoba艂, przy tej postaci si臋 napracowa艂 i og贸lnie elegancko wysz艂o i podobno ma by膰 druga cz臋艣膰 "Extraction" wi臋c bardzo fajnie, mo偶e aktor poka偶e jeszcze wi臋cej. 

Og贸艂em dwie g艂贸wne postacie, Tyler Rake i Ovi, ratowany ch艂opak, s膮 opisane bez wi臋kszych szczeg贸艂贸w. Dowiadujemy si臋 co nieco o Rake'u, ale nadal jest tu taka nutka tajemniczo艣ci, ale te偶 mniej wi臋cej wiemy co mo偶e nim kierowa膰, gdy mimo zepsucia si臋 planu, on chce wykona膰 swoje zadanie. Ta rzecz te偶 by艂a inna w pewnym punkcie filmu, a kt贸ra z czasem, z biegiem filmu si臋 zmieni艂a. Bli偶ej ko艅ca filmu los Tylera troch臋 mnie zaskoczy艂. Nie spodziewa艂am si tego, co si臋 sta艂o. Tu te偶 sugerowa艂am si臋 takimi troch臋 stereotypami ameryka艅skich film贸w akcji. Tylko jestem teraz mega ciekawa, jak oni to rozwi膮偶膮 w kontynuacji, wprawdzie ko艅c贸wka, rozmazany drugi plan ostatniej sceny przed napisami ko艅cowymi, co艣 sugeruje, ale nadal zostawia cz艂owieka w niepewno艣ci. 



Tak wi臋c spodziewa艂am si臋 czego艣 innego, obejrza艂am co艣 o wiele lepszego. Fajnie by艂o zobaczy膰 dobry film akcji i troch臋 powspomina膰 dawne czasu, tycz膮ce si臋 w艂asnie tego gatunku filmu i tego jak na艂ogowo ogl膮da艂am telewizje oraz filmy, powtarzane wiele razy, a kt贸re lubi艂am i przecie偶 "nie mog艂am" ich emisji opu艣ci膰. "Extraction" zrobi艂 na mnie ogromne wra偶enie i u艣wiadomi艂 mi to, 偶e brakowa艂o mi troch臋 tego typu film贸w, Chris Hemsworth zrobi艂 dobr膮 aktorsk膮 robot臋. Mam nadziej臋, 偶e kontynuacje b臋dzie lepsza i jeszcze bardziej mnie zaskoczy. Pewnie o czym艣 zapomnia艂am wspomnie膰, jak zawsze, ale trudno, bywa.

Ciekawe jak wiele razy powt贸rzy艂am tytu艂 filmu, imi臋 g艂贸wnego bohatera, s艂owo "film" i innych cz臋sto powtarzanych s艂贸w 馃馃馃槅馃槀.


Hmmm, to mo偶e czas, na kolejny film?









Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz