środa, 5 sierpnia 2020

2020 jeszcze nie skończył.

Były pożary lasów w Australii, w Polsce płonął Biebrzański Park Narodowy, powodzie nawiedziły Indonezję, a trzęsienia ziemi Turcję i Karaiby. Do tego wybuchł wulkan Taal na Filipinach, w Pakistanie rozbił się samolot spadając prosto w domy, a inny helikopter rozbił się, a w wyniku tego wydarzenia zginął Kobe Bryant. Już nie wspominając o mniej czy bardziej groźnym COVIDzie, czy bezsensownych protestach w USA, które zmieniły się w zamieszki. Ja o niektórych wydarzeniach już zdążyłam zapomnieć, a rok 2020 jeszcze nie skończył. 

Wczoraj poleciała wiadomość po internecie o wybuchu w Bejrucie, stolicy Libanu. Z pierwszej przeczytanej przeze mnie informacji, jaką był udostępniony artykuł podajże Radia ZET, a właściwie tytuł tego artykułu, delikatnie sugerował o jakimś ataku innego kraju czy coś, ale na szczęście po przeczytaniu tego artykułu można było to odepchnąć, bo zdarzył się tam po prostu wypadek. 

Dzisiaj już więcej wiadomo. Wybuchła saletra amonowa, a dokładniej 2 750 ton, która była skonfiskowana i trzymana w Bejruckim porcie. A jak doszło do tego tragicznego wydarzenia? Otóż postanowili zaspawać otwór w tym magazynie, by zapobiec kradzieży, i podczas spawania poszła iskra... tak. Poszła iskra. Z niej wywiązał się najpierw pożar, a potem sobie wybuchło. Zginęło 73 osoby, 3 600 zostało rannych, a te liczby mogą się zmieniać. Dodatkowo poza tym magazynem, zostało zniszczone w jakimś tam stopniu miasto. 

I nagrania z tego co się wydarzyło i potem z tego efektami, wywarło u mnie tyle emocji, że większości z nich nawet nie potrafię opisać. Widok tego wybuchu i jego siły był dla mnie przerażający, wstrząsający, szokujący, zabierającym powietrze z płuc i nawet nie wiem co jeszcze. Patrząc na to, jak ludzie zwyczajnie nagrywali sobie dym pożaru, a za chwilę niczego nieświadomi widzą WYBUCH a jego siła zatyka im uczy i niszczy wszystko po drodze jest unbelievable. Nawet mój mój mózg po Polsku nie myśli przez to. Po prostu, dopóki nie zobaczy się czegoś takiego na oczy, chociażby na takich nagraniach, można nie do końca wierzyć, że coś takiego może mieć miejsce. Jaki wybuch by to nie był. W teorii wiedziałam, że takie rzeczy istnieją, ale jak zobaczyłam, to dopiero to do mnie dotarło. 

Ja po tym jak zobaczę takie rzeczy, które są "nie do wiary", mam zawsze przemyślenia. Że ludzie mają władzę nad takimi wybuchowymi rzeczami, w sumie to pewnie sami wynaleźli coś takiego, ktoś doszedł, że zmieszając 'to' z 'tym' spowoduje eksplozję i mając we władaniu coś takiego mogą zrobić celowo, albo przypadkowo innym ludziom krzywdę. Że ludzie sami sobie robią krzywdę, jak na przykład na wojnie, w sensie, człowiek wynalazł coś wybuchowego, a inny człowiek wykorzystuje to do swoich celów. Kurde, ciężko mi opisać, o co mi chodzi. 

W każdym razie, moje przemyślenia co do tego, co się wydarzyło w Bejrucie były takie, że no zdarzył się wypadek. Najprawdopodobniej jakaś prosta rzecz. Ale że to była iskra wydobyta podczas spawania, w celu zabezpieczenia tego materiału, no to się nie spodziewałam. Nasuwało mi się, że to będzie coś prostego, ale żeby aż tak? Z tak głupiego powodu wydarzyła się taka katastrofa? No niedowierzanie. 

Oglądając jedno z poniższych nagrań, albo nowe, podobne, nadal mam dreszcze. I mimo, że niektóre już widziałam, nawet parę razy, to nadal wywołują u mnie taką reakcję. Nie mieści mi się w głowie ten wybuch, i jak jego siła rozwaliła miasto. Przecież miasto wygląda jakby tam była wojna. I widząc jak ta siła po wybuchu idzie prosto w ludzi, którzy kamerowali, i rozwalała wszystko po drodze. Tego nie da się od zobaczyć po obejrzeniu tych nagrań, a co dopiero gdyby się tam było i byłyby się tego świadkiem.

Ciekawe, co 2020 dla nas jeszcze przygotował. 

Albo, w sumie lepiej nie wiedzieć... 


A2 siguron video ekskluzive nga shpërthimi nga pika të ndryshme në Bejrut

Wybuch w Bejrucie

Beirut explosion: footage shows massive blast shaking Lebanon's capital

BEIRUT Lebanon BLAST as it happened

Lebanon: Video Footage Shows Moment of Beirut Explosion

Explosión en Beirut Líbano DESTROZA AUTOMÓVIL EN MOVIMIENTO

Aerial footage shows devastating impact of Beirut explosion

Beirut explosion: Footage shows impact as bride poses for photographs


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz