sobota, 4 października 2014

Zamki w Polsce

Krzyżtopór

Krzyż­to­pór (daw­niej Krzysz­to­pór), po­ło­żo­ny w miej­sco­wo­ści Ujazd w wo­je­wódz­twie świę­to­krzy­skim. Wzno­szo­ny w XVII wieku. Obec­nie znaj­du­je się w sta­nie ruiny.
Krzyż­to­pór miał mieć pod­ziem­ne po­łą­cze­nie z Osso­li­nem. Ongiś Jerzy i Krzysz­tof jeź­dzi­li tym lo­chem do sie­bie w od­wie­dzi­ny. Droga ta miała być wy­ło­żo­na gło­wa­mi cukru, aby sanie po­ru­sza­ły się ła­twiej i szyb­ciej.
Sala ja­dal­na w wieży miała ponoć szkla­ny strop, przez który widać było akwa­rium z eg­zo­tycz­ny­mi ryb­ka­mi.
W pod­zie­miach tejże wieży znaj­du­je się do dziś źró­deł­ko da­ją­ce wodę o na­zwie Krzyż­to­po­rzan­ka ma­ją­cą wy­jąt­ko­we wła­sno­ści sma­ko­we, a nawet lecz­ni­cze.
W pra­wej staj­ni pa­nu­ją zna­ko­mi­te wa­run­ki aku­stycz­ne. Są tak do­sko­na­łe, że budzą za­chwyt znaw­ców, któ­rzy su­ge­ru­ją wła­ści­cie­lom obiek­tu or­ga­ni­za­cję kon­cer­tów.

Krzyżtopór

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz