czwartek, 12 listopada 2020

Trzeba było na nich 15 lat czekać.

Ostatnimi czasy na muzyczny rejon powrócił zespół System Of A Down z dwoma utworami "Protect The Land", oraz "Genocidal Humanoidz". Łatwo się domyśleć, że dotyczą one tego, co teraz dzieje się w Artsakh (Górski Karabach), Armenii. Jest to dość zagmatwany temat, w sensie, trzeba by było się wczytać, bo z tego mówił Faza z kanału Przez Świat Na Fazie, to i Armenia i Azerbejdżan mają gdzieś tam jakieś swoje racje co do tematu Górskiego Karabachu. Aczkolwiek, patrząc na to, że dla Armenii jest to teren, na którym byli ich przodkowie, a Azerbejdżan chce owe tereny dla swoich jakichś korzyści, i razem z Turcją źle się zachowują, to jestem po stronie Armenii. 

Niestety bardzo mało widzę i słyszę, o tym co tam się dzieje. Gdyby nie to, że znam zespół System Of A Down i obserwuję jego profil, jak i osobiste profile jego członków, to kompletnie nic nie wiedziałabym o tych różnych bombardowaniach, że Rosja zrobiła zawieszenie broni, po czym Azerbejdżan zerwał tą umowę. I tym podobne rzeczy. Też nie wszystkie rzeczy czytam, bo zwyczajnie sam tytuł, sam nagłówek, czy samo zdjęcie potrafi spowodować u mnie łzotok. Strasznie mi smutno, że w takich czasach, gdy już świat przeszedł wojny, jeszcze ktoś się odzywa bombardowaniem. 

Fakt, że gdzieś jeszcze człowiek ginie z rąk innego człowieka mnie dołuje. Nie wiem jak dzisiejszych czasach w ogóle człowiek może zginąć z rąk innego człowieka. Nie mam bezpośredniego kontaktu z tym, ale wewnętrznie mnie to rozwala. Dotychczas sceny wojenne widziałam w filmach, a teraz widzę nagrania z realnych wydarzeń. Kiedyś by mnie to prawdopodobnie nie obchodziło, ale chyba im robię się starsza, to zwracam uwagę jakąkolwiek na to, co się dzieje na świecie. 

Czytając biografię System Of A Down poniekąd można dowiedzieć się było czegoś o Armenii, no bo w sumie ich twórczość opierała się na tych wydarzeniach. I poza tym, że dowiedziałam się o czym dany utwór mówi, opowiada, to i przy okazji poznałam trochę historii. Zwyczajnie szkoda mi Armenii, bo dużo przeszła, pożyła chwilę w spokoju, i z powrotem coś się dzieje. 

Zaś Azerbejdżan gdyby nie Turcja i jej konkretne cele, nie miałaby dużo do powiedzenia i nawet by tej wojny nie rozpoczynała, patrząc na to, że zwyczajnie nie miałaby jak jej rozpocząć, bo jest biedna pod kątem militarnym. A prezydent Turcji wziął sobie za autorytet niejakiego Austryjackiego akwarelistę, który pomordował miliony ludzi. Brawo, lepszego nie można było sobie znaleźć. A to że bombardują cywilów, szkoły, bloki mieszkalne, domy, i że w ogóle bombardują, no to dla mnie są skończeni w moich oczach.



Po premierze tych dwóch poniższych utworów musiałam sobie je przetrawić, parę razy posłuchać, posłuchać i śledzić tekst jednocześnie. Słuchając "Protect The Land" i oglądając teledysk to tego utworu zwyczajnie potrafiły mi lecieć łzy z oczu, pojedyncza, dwie, trzy, ale jednak. Melodia, słowa, obrazy z teledysku powodowały, że nie wytrzymywałam. Teraz już trochę mniej, ale jak się mocno wczuję w utwór, to nadal się zdarza. "Genocidal Humanoidz" nie wywierał już aż takich emocji, bo z niego wypływa taka złość.

Ja zespół poznałam gdzieś w okolicach 2009-2011, tak na oko, bo dokładnie nie pamiętam. Plus nie przesłuchałam całej dyskografii od razu, tylko tak po kawałku, a za jakiś czas, gdy już takie mocniejsze dźwięki mnie nie drażniły, przesłuchałam wszystko. Dlatego jakoś mocno nie odczułam ich nieobecności. W szczególności jak w tym czasie poznawałam innych artystów. Tam czasami pojawiła się myśl, że fajnie, jakby coś zrobili, ale najczęściej to było wtedy, gdy natrafiłam na jakiś nagłówek muzycznego portalu z nazwą System Of A Down w tytule. Ale wiem, że są osoby, które faktycznie te piętnaście lat czekały. I widzę po komentarzach, że im się podoba nowa muzyka. Nic dziwnego, bo nowe wydanie Systemu brzmi, jakby w ogóle tej przerwy nie było. Jest jakiś powiew świeżości, bo realnie ten czas minął, ale brzmienie jest ciągle Systemowe. Słuchacze też zwrócili uwagę na problem poruszany w utworach i są całkowicie z zespołem. 

Też pojawił się wywiad, gdzie zespół opowiada co skłoniło ich do zgarnięcia siebie znowu i więcej o temacie poruszanego w utworach, oraz o zbiórce dla Artsakh i Armenii. 


System Of A Down - Protect The Land (Official Video)




System Of A Down - Genocidal Humanoidz (Official Audio)




System Of A Down - Speaking Out For Artsakh (Band Interview)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz